Co wypełnia pustkę po tradycyjnej religijności? Zapraszamy na XVI Toruńskie Sympozjum poświęcone religiom i alternatywnym ruchom religijnym, pt. „Sekularyzacja a rozwój alternatywnej duchowości i sekt”. Tym razem będziemy się zastanawiać, czym młode pokolenie zastępuje dawne formy wiary. Zbadamy, jak alternatywne ruchy duchowe i sekty odpowiadają na te potrzeby i jakie długofalowe skutki ma to dla społeczeństwa. Dołącz do nas 14 listopada 2024 r. w Centrum Dialogu Jana Pawła II i dowiedz się, jakie wyzwania niesie ze sobą współczesna sekularyzacja.
Sesja I – przewodniczenie prof. dr hab. Robert T. Ptaszek
-
9:15 – 9:50 (35') – Intelektualne źródła współczesnej sekularyzacji
prof. dr hab. Jacek Bartyzel, Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie UMK -
9:50 – 10:20 (30') – Deeschatologizacja zbawienia, czyli o quasi-religijnych konkurencjach dla wiary
ks. prof. dr hab. Andrzej Draguła, Wydział Teologiczny Uniwersytet Szczeciński -
10:20 – 10:50 (30') – Sekularyzacja „pozorna”, czyli globalny problem „psychologizmu” i „pseudopsychologii”
o. dr hab. Aleksander Posacki SJ, Collegium Verum – Warszawa, Krakowski Instytut Logoterapii -
10:50 – 11:15 (25') – „Dusza” według współczesnego człowieka. Analiza danych językowych
prof. dr hab. Viara Maldjieva (Wiara Maldżiewa), Wydział Humanistyczny UMK -
11:15 – 11:45 (30') – Dyskusja, pytania do referentów
-
11:45 – 12:00 (15') – Przerwa kawowa
Sesja II – przewodniczenie prof. dr hab. Viara Maldjieva
-
12:00 – 12:30 (30') – Nowa duchowość jako narzędzie współczesnej sekularyzacji
prof. dr hab. Robert T. Ptaszek, Wydział Filozofii KUL -
12:30 – 13:00 (30') – Nowa duchowość czy religijny indyferentyzm?
ks. prof. dr hab. Jan Perszon, Wydział Teologiczny UMK -
13:00 – 13:30 (30') – Nowożytny model kalwińskiej laicyzacji, czyli ukłok myśli Abrahama Kuypera
dr Michał Krajski, Wydawnictwo Świętego Tomasza z Akwinu – Warszawa -
13:30 – 14:00 (30') – Czy ewolucjonizm przyczynił się do sekularyzacji?
o. dr Michał Chaberek OP, Instytut Steno Wiara i Nauka Collegium Intermarium – Warszawa -
14:00 – 14:30 (30') – Dyskusja, pytania do referentów
Współorganizatorzy:
- Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
- Kujawy Pomorze
- Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego
- Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego
- Wnioski pokonferencyjne
-
Sekularyzm a rozwój alternatywnej duchowości i sekt
Pod tym tytułem odbyło się XVI Toruńskie Sympozjum poświęcone Religiom i Alternatywnym Ruchom Religijnym, którego organizatorami jest samorząd województwa kujawsko -pomorskiego oraz Wydział Teologiczny UMK, którego inicjatorem jest Pracownia Dokumentacji i Badań Alternatywnych Ruchów Religijnych i Parareligijnych działająca w strukturze Wydziału Teologicznego UMK.
Obrady odbyły się 14 listopada 2024 r. w Centrum Dialogu w Toruniu
- Badania naukowe zgodnie pokazują, że młodzi Polacy in gremio „odchodzą z Kościoła”, przestają się modlić, rezygnują z nauki religii w szkole, przestają identyfikować się z religią katolicką. Procesy sekularyzacyjne (odreligijnienie, odkościelnienie) najsilniej obserwuje się w pokoleniu młodzieży i młodych dorosłych, w mniejszym zaś zakresie w grupie osób starszych (powyżej 50. r. życia). Należy przypuszczać, że zdystansowanie się od religii (w jej kościelnym, zorganizowanym, instytucjonalnym wymiarze) jest skorelowane z zanikiem rodzinnej i osobistej religijności chrześcijańskiej. Oczywiście, że istnieje również pozytywny aspekt sekularyzacji, jako szansy na rozwój osobowy i uformowanie się dojrzałej decyzji wiary. Kryzys religijności/pobożności chrześcijańskiej (katolickiej) – stanowił pierwszy element refleksji na sympozjum.
- Powstaje pytanie: w jaki sposób wypełniana jest duchowa pustka, powstała wskutek kryzysu (czy wręcz załamania) religijności kościelnej. Wiele wskazuje na to, że w miejsce pobożności chrześcijańskiej „wchodzi” nie tylko konstruowana samodzielnie przez poszczególne osoby tzw. nowa duchowość (nazywana przez specjalistów „trendem kulturowym”), ale alternatywne ruchy religijne i nawet najbardziej egzotyczne kulty i sekty, a przemiany te mają określone, długofalowe skutki dla życia społecznego, duchowego i psychicznego rozwoju osób oraz całych środowisk.
- Na konferencji podjęto również refleksję nad możliwością (podejmowanych przez wspólnoty religijne, instytucje szkolno-wychowawcze, organizacje społeczne) konstruktywnych działań, zmierzających do zapobiegania (profilaktyki) zagrożeniom związanym z destrukcyjnymi propozycjami quasi-religijnymi i duchowymi. W społeczeństwie zinformatyzowanym i funkcjonującym w Sieci zarówno profilaktyka tych zagrożeń, jak i relewantna terapia stają się coraz trudniejsze.
-
Zapis obrad konferencji: